اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: تناسبی بین جمعیت و خدمات اکوسیستم وجود ندارد.

زیست بوم: محمدهادی حیدرزاده، درخصوص نابسامانی اکوسیستم در استان تهران عنوان کرد: چنین اتفاقاتی در هر اکوسیستمی که جمعیت آن بیش از ظرفیت باشد، طبیعی است و تا زمانی که تناسبی بین جمعیت و بارگذاری و خدمات اکوسیستم نداشته باشیم، ناهنجاری‌های زیست‌محیطی به وجود می‌آید.

 حیدرزاده با اشاره به آلودگی آب، هوا یا بروز آفت‌هایی مانند مگس سفید، بیان کرد: همه این اتفاقات به این دلیل است که اکوسیستم نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه دهد و بارگذاری بیش از ظرفیت، مجال ارائه خدمت را نمی‌دهد.

 مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران، بهترین راه‌حل را کنترل جمعیت در استان دانست و گفت: تا زمانی که جمعیت واردات به استان بیش از صادرات باشد، این برهم‌ریختگی وجود خواهد داشت.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 28 آذر 1393برچسب:استان تهران,جمعیت,اکوسیستم, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
عباس محمدیپیش کشیدن بحث تاثیر تحریم‌ها بر تخریب محیط زیست نیز اگرچه به طور کلی درست است، اما جای پرسش است که تا همین چند سال پیش که تحریم‌ها به این شدت نبودند و صدها میلیارد دلار به خزانه‌ دولت واریز می‌شد، چه گلی بر سر محیط زیست کشورمان زدیم؟!
 
زیست بوم به نقل از خبر آنلاین - عباس محمدی*: سخنان آقای روحانی رییس جمهور، در نشست سران درباره‌ تغییرات آب و هوا (تارنمای ریاست جمهوری 1/7/93) از این نظر که می‌توان آن را در ادامه‌ گفته‌های پیشین ایشان (چه در دوره‌ تبلیغات انتخابات ریاست جمهور، و چه در دوره‌ تصدی این مقام) فرض کرد، ارزشمند است.

یعنی می‌توان تصور کرد که سرانجام یک رییس جمهور ایرانی، دست‌کم در سخن راندن از مسایل زیست‌محیطی، پیگیر است. اشاره‌ آقای روحانی به تاثیر تغییر اقلیم بر گسترش فقر و ایجاد درگیری‌های نظامی هم از این حیث که نشان می‌دهد رییس جمهور ما به اثر متقابل مساله‌های اجتماعی و محیط زیستی آشنا است، امیدبخش می‌نماید.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 13 مهر 1393برچسب:تحریم,گرمایش جهانی, تغییر اقلیم,آب,جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

آلودگی نوری به آلودگی‌های تهران اضافه شد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: علی رغم آلودگی هوا و سایر آلودگی‌هایی که تهران دارد، آلودگی نوری نیز برای شهروندان تهرانی پدید آمده است.

پیک خبر: معصومه ابتکار در چهارمین جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استانداری تهران، اظهار داشت: مردم به امید تحولات جدی در مسائل زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به دولت تدبیر و امید رای دادند.

وی با اشاره به اینکه با بحران‌های جدی در کشور مواجه هستیم، گفت: در جلسه اخیری که دولت با مقام معظم رهبری داشت، تاکید ویژه‌ای در بحث زمین‌خواری و تغییر کاربری گسترده زمین در تهران داشتند و مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست در این خصوص ورود پیدا کنند.

ابتکار با تاکید بر اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به محیط زیست دارد، اظهار داشت: رئیس جمهور مکرر در جلسات هیأت دولت به حفظ محیط زیست تاکید داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه 26 برابر از طبیعت بهره بیشتری خورده‌ایم، گفت: استفاده از طبیعت توان خواست خود را دارد و ما 26 برابر نیز بیشتر از این ظرفیت بهره برده‌ایم.

وی یادآور شد: در کل کشور 3.5 برابر بیشتر از طبیعت استفاده شده و بر اساس آمارها داریم طبیعت کشور خود را خفه می‌کنیم.

ابتکار به نقش استانداران در حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های دولتی باید پیشگام در اصلاح الگوی مصرف باشند و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز دستورالعمل‌هایی در خصوص مدیریت مصرف منابع، آب و انرژی تدوین و به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کرده است.

وی گفت: شاخص‌های محیط زیست تغییر پیدا کرده است و ایران بر روی کمربند خشکسالی قرار گرفته است و در حال حاضر 1.5 تا 2 درجه هوا نسبت به 10 سال گذشته گرمتر شده است و باید آمادگی داشته باشیم تا از شرایط سختی که در آینده پیش‌رو داریم با برنامه‌ریزی و مدیریت گذر کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه مدت‌ها است دنیای توسعه یافته از اقتصاد سبز صحبت می‌کند، گفت: ما اشتغالزایی و تولید باید در کشور داشته باشیم و این مشاغل باید بر اساس شاخص‌های محیط زیست باشد و در جهت حفاظت بیشتر و کاهش آلودگی‌ها اقدام کنیم.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:آلودگی نوری - تهران - سازمان حفاظت محیط زیست - آلودگی هوا - جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اعضای شورای‌عالی شهرسازی سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران را از 12 میلیون و 900 هزار نفر به 10 میلیون و 500 هزار نفر کاهش دادند تا جمعیت تهران در سال 1404 از سقفی که در طرح جامع آمده تجاوز نکند.

عصر ایران؛ علیرضا افشاری- شهردار تهران به تازگی در نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور حاضر شد تا از نقشه‌ای که با مدیریت او در دولت قبل برای تهران طراحی شده بود دفاع کند اما در نهایت اشکالات طرح تفصیلی تهران را پذیرفت.

محمد باقر قالیباف، هفته پیش نیز درهمایش فعالان ساختمانی در قبال نقد وزیر راه ‌و شهرسازی درباره شیوه‌ کسب درامد درشهرداری تهران موضع منفی نگرفت و عملا آن را پذیرفت.

 اعضای شورای‌عالی شهرسازی سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران را از 12 میلیون و 900 هزار نفر- نرخی که در طرح تفصیلی آمده- به 10 میلیون و 500 هزار نفر کاهش دادند تا جمعیت تهران در سال 1404 از همان سقفی که در طرح جامع آمده تجاوز نکند. اعضای این شورا بر این باورند که با اصلاح صورت گرفته در سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران، بی‌نظمی‌های ساختمانی در پایتخت را می توان مهار کرد.

 هر چند این کار اقدامی ریشه‌ای برای پاسخ به بسیاری از مشکلات شهر تهران به حساب می آید و چه بسا دیر شده باشد اما اجرای دقیق آن نیز مستلزم نظارت کافی است.

دو هفته قبل ودر هفتم تیر ماه 93 میزان مصرف روزانه آب در تهران به ۳‌ میلیون و ۲۲۵‌ هزار مترمکعب رسید که تا حداکثر توان آبرسانی شبکه‌ پایتخت در هر شبانه‌روز که ۳‌ میلیون و ۳۰۰‌ هزار مترمکعب است، فاصله چندانی ندارد.

 تهران از جمله کلان‌شهرهایی است که دارای تنش آبی اعلام شده و در مرز جیره‌بندی قرار دارد و در صورت افزایش دوباره‌ دمای هوا و مصرف بیش  از الگوی مصرف، احتمالاً مدیریت فشار آب به جیره‌بندی یا قطعی‌های پراکنده منجر خواهد شد.
 
از سوی دیگر، بازگشت آلودگی هوا آن هم در نخستین ماه تابستان در حالی است که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این با تاکید بر توزیع بنزین پاک در تهران وضع هوای پایتخت را بهبودیافته توصیف می‌کردند. حالا در شرایطی که تهران بنزین نسبتاً پاک دارد، با وجود 80‌ هزار هکتار کانون ریزگرد که مدت‌ها است به علت خشکسالی و عدم مدیریت بهینه‌ آب اطراف شهر تهران تشکیل شده‌اند، هوای چندان پاکی ندارد و میزان ذرات معلق در تعدادی از ایستگاه‌های آن حدود ۴ برابر حد مجاز اعلام شده است.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 22 تير 1393برچسب:جمعیت - تهران - کاهش سقف جمعیت - شهرسازی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

... افزایش جمعیت را با مشکل مواجه می‌کند

به مناسبت بیستم تیرماه روز جهانی جمعیت

اکسیژن – دکتر سید علیرضا عظیمی - هر یک از انسانها دارای نیازهای فیزیولوژیکی هستند که خواه نا خواه مجبور به پاسخگویی و تامین آن می باشند. هوا برای تنفس،آب شیرین آشامیدنی، غذای سالم و کافی برای رفع گرسنگی، رشد بدن، کسب انرژی برای فعالیتها و پیشگیری از بیماری، پوشاک برای محافظت از سرما و نور خورشید، فضای فیزیکی برای خوابیدن، نشستن و حرکت کردن، تندرستی، دسترسی به درمان بیماریها و آسیبها، امنیت، دمای مناسب محیط، همسر و فرزند، هم صحبت، منبع درامد و ... از این گونه نیازها هستند.  

اما متاسفانه همیشه تامین این نیازهای فطری آدمی آسان نیست. از هزاران سال قبل که انسانها برای امنیت شان با جانوران درنده مثل گرگ و شیر و خرس می جنگیدند و برای فرار از گرما و سرما، ییلاق و قشلاق می کردند تا آن هنگام که جمعیت قبیله ها زیاد تر شد و درگیری برای دسترسی به شکارگاه میان قبایل آغاز گردید و بعدها که با پیدایش کشاورزی و دامداری، زمین و مرتع و آب کشاورزی مساله ساز شد و نهایتا تا روزگار ما که علاوه  بر زمین و آب و مسکن، شغل و تحصیلات عالی و حمل و نقل و سفر و غیره صحنه رقابت انسانها شده است، دو مساله همواره به چشم می خورد که عبارتند از مشکلات برای تامین نیازهای آدمی و تاثیر جمعیت بشر بر این امر.

به عبارت دیگر انسان همیشه با محدودیت منابع مورد نیازش روبه رو بوده و هر چه جمعیت بشر بیشتر شده رقابت و درگیری برای دسترسی به این منابع محدود افزایش یافته است. البته در برخی مواقع دانش، فناوری، اخلاق و کار گروهی به مدد آدمی آمده و منابع بیشتر و جدیدتری برای رفع حوائج در اختیار گذاشته اما تا کنون نتوانسته پاسخگوی کامل نیازها باشد.

وقوع فقر و عقب ماندگی، قحطی های بزرگ، بیماریهای همه گیر و پر تلفات، جنگهای متعدد و رقابتهای تسلیحاتی کشورها هر چند متاثر از علل مختلف است اما یکی از این علتها همان محدود بودن منابع در اختیار انسان است. گاهی این منابع آب و زمین است و گاهی نفت و سرمایه و فناوریهای جدید.

حال کره خاکی را تصور کنید با بیش از هفت میلیارد (هفت هزار میلیون) انسانی که مجبورند نیازهای پیشگفت را برای خودشان تامین کنند. آنهم کره ای که بسیاری از نقاط آن به سبب دریاهای بی انتها، سرما و یخبندان، گرمای شدید، بیابانهای بزرگ، کمبود آب، شنهای روان، کوههای مرتفع، زمینهای شوره زار یا سنگلاخ، آلودگیهای رادیواکتیو یا شیمیایی، آتشفشانها، گسلها، سیلابها و ... در حال حاضر برای انسان قابل زیست نمی باشند. نتیجه آنکه این جمعیت چند میلیاردی مجبورند در سطح کوچکی از خشکیهای کره زمین حوائج خود را بر طرف کنند.

تا اینجای قضیه به نظر قابل تحمل می باشد ولی خبر بد این است که آب، زمین کشاورزی و مرتع برای چرای دام به مقدار کافی برای پاسخگویی به نیاز این تعداد انسان وجود ندارد. اگر نیاز به زمین برای مسکن و جاده و خیابان، نیاز به هوای پاک برای تنفس، نیاز به آب و زمین و انرژی برای فعالیت کارخانه ها، نیاز به انرژی برای پخت وپز و آب گرم  و گرمایش و سرمایش و نور منازل و محل کار  و حمل و نقل را هم به این موارد اضافه کنیم که دیگر واویلا !



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ جمعه 20 تير 1393برچسب:جمعیت - انسان - محیط زیست - کره زمین - نیاز , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 در میزگردی که با حضور کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد، چالش‌های محیط زیست که ایران با آنها مواجه است، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

خبر آنلاین- فهیمه حسن‌میریسال‌ها است کارشناسان و فعالان محیط زیست درباره تخریب محیط زیست و وضعیت ناگواری که سال‌ به سال و روز به روز تشدید می‌شود، به مسئولان هشدار می‌دهند. در همین رابطه نشستی با حضور چند شخصیت موثر در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور و دوستداران محیط زیست در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد تا چالش‌ها و راهکاری این حوزه بررسی شود. 
در ابتدای این نشست، علیرضا دائمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو با بیان این که در منابع طبیعی با چالش مواجهیم، گفت: در حال حاضر در حادترین شرایط ممکن قرار گرفته‌ایم. در منابع آب به خطوط قرمز نزدیکیم، درباره دریاچه ارومیه، آب‌های زیرزمینی، کیفیت آب و وضعیت رودخانه‌ها بحران داریم. 
او با بیان این که کشور در مسیر توسعه صنعتی‌اش به تدریج به این چالش‌ها نزدیک شده است، بیان کرد: کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده و نمی‌توانیم با همان الگوهای سابق طبیعت کشورمان را حفظ کنیم. 
دائمی تاکید کرد: ما باید یک نگرش جامع داشته باشیم تا کارها درست پیش برود. مدیریت آب، مدیریتی چندمولفه‌ای است و راهکار ما باید مدیریت پیوسته باشد. باید نگرش‌ها را از بخشی به فرابخشی تغییر دهیم و هرکس به فکر این نباشد که تنها استان و منطقه خودش را نجات دهد. در منابع طبیعی استان معنی ندارد چون آن سرمایه‌ها متعلق به همه هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1393برچسب:تخریب محیط زیست - افزایش جمعیت, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.